Terepfutás, nordic walking, Ebike, úszás

Tihany Trail pályaleírás

2018.10.19

Tihany Trail - a téli terepfutás hosszabb pályájának leírása

Télen, amikor a Balaton fagyos ölelésében reszketnek a hegyek, kevesen látogatják az ösvényeket. Erre az időszakra várva invitálunk benneteket, hogy ti is részesei lehessetek e varázsnak, mikor téli álmát alussza a félsziget és a balatoni panoráma.

A Tihany Trail versenynek start és célállomás a Tihanyi Bencés Általános Iskola felső kis udvara. (Az alsó udvar, a tornacsarnok építés miatt, építési terület. Jövőre, innen fogjuk elindítani téli versenyünket.)

A verseny bázisa az általános iskola aulája, itt lehet majd átvenni a rajtcsomagokat (ha nem telik be a 300 fős létszámlimit, itt lesz a helyszíni nevezés), illetve jó lesz kicsit megpihenni, felmelegedni a verseny után.

A rajtot követően (140m), máris lendületbe kerülhetsz, mert egy enyhe lejtős belterületi úton, az Aranyház utcában kell a Belső-tó felé futni. Jobbról a Kotyogós Kávézót, majd balról a Családi szabadidőparkot hagyjuk el. Itt vált az aszfalt földes külterületi útra. A szabadidőpark végénél (135m) balra, a Hármas-hegyi szőlők és pincék felé fordulunk, majd egy- két derékszögű kanyar után déli irányba, enyhén emelkedve, a Kerek-hegyi erdő alatt földes úton futunk a Cserhegyi utcáig. Innen jobbra, a Zöld turistajelzésen nyugati irányba, majd újra jobbra kanyarodva 100 méteres erős aszfaltos emelkedőre (~12%) vált a pálya.

Felérve az aszfaltos kaptatón, a Zöld jelzésen veszi kezdetét az igazi TRAIL !!!

A Kerek-hegy (201m) megmászása után, a Geofizikai állomástól a Cserhegyi gerincen, tartva a szintet, helyenként szűk ösvényen futunk egyenesen déli irányba. A Cser-hegy végi erdész úthoz érve, enyhén balra fordulunk, azon futunk pár métert követve a Zöld jelzést. Innen térünk le jobbra és 150 métert enyhén ereszkedünk az ösvénnyel. Mielőtt a Sárga turistajelzéshez érnénk, pár kidőlt fa kényszerít lassításra, majd a Sárga turistajelzésnél élesen jobbra fordulunk és hegymenetbe váltva északnak, enyhe ívű kanyarok után nyugatra tartunk a Gejzír-mező felé.

A Félbevágott kúpnál (195m) jobbra fordulunk és a Zöld T jelzésen 100 méter múltán újabb gejzírkúp mellett haladunk el. Innen gyenge lejtmenetbe váltunk, majd újabb 100 méter után egyenes irányban haladunk, ahol rövid időre letérünk a Zöld T jelzésről. Itt egy nagyon jól futható ösvényre térünk és nagyobb sebességre kapcsolhatunk. Erre nincsenek behajló ágak, vagy egyéb akadályok.

200 métert követően kicsike tisztásra érünk, ahol jobbra gejzírkúp magasodik. Szemben A "Szép Tölgy"-nél újra visszatérünk a Zöld T-re és enyhén jobbra, északnak fordulunk.

A Hármas-hegy felé 200 métert együtt a Sárga kereszt jelzéssel haladunk, majd az "Új levendulás" sarkánál erősen jobbra, keletre fordulunk és 15 méter múltán átváltunk a Zöld kereszt jelzésre. Ezt a szakaszt szűk cserszömörce falak között kell megtenni a Kőzetbemutatóig, ami egy régi pince épület. Innen már csak pár méter az Aranyház gejzírkúpja (170m). Itt balra, erős kanyarokkal rövidebb lépcsős lejtmenet vár a Sárga pluszig, majd élesen jobbra fordulva egy rövidke egyenes szakaszon hamarosan elérkezünk a kis erdei Gyümölcsöshöz. A erdei úthoz érve balra, újra délnek vesszük az irányt. Egy rövidke erdei szakasz után, kiszélesedik a tér és az "Új levendulás" ültetvény mellett futunk el egyenesen, egészen az erdőig.

A Szarkádi-dűlő erdejébe érve, az első elágazásnál jobbra, nyugat felé tartunk, ami egy szintén gyors 200 méter. Ezt követően az erdészutak első kereszteződésénél balra, ismét déli irányba fordulunk és egy kissé emelkedős szakaszra térünk. Innen 200 méter a Sárga plusz jelzés, ahol jobbra fordulunk és tartjuk a déli irányt. Ez a Gejzír-mezőnek nevezett erdőrész, a nyomokból jól láthatóan a félsziget "vadasparkja". Ez a szakasz kb. 200 méter. A Sárga plusznak így hamar vége és újra a Zöld T-re, a Lóczy Lajos Tanösvényre térünk, ahol jobbra, nyugatnak fordulunk. Innen az ösvény pár száz méteren jól futható, majd elkezd ereszkedni és kisebb szerpentinek, lépcsők késztetnek lassításra, majd a meredekség csökken és hirtelen újra emelkedik rövid szakaszon lépcsőkkel nehezítve. Innen újabb jól futható szakaszra érünk, sőt 100 méteren több ízben láthatjuk a Balaton nyugati medencéjének lenyűgöző panorámáját. De oda kell figyelni, mert az ösvény közel van a sziklák széléhez! A Szarkádi-erdőnek errefelé van a legmagasabb pontja (168m). A panoráma szakasztól 150 méterre az ösvény erdei földútba torkolik, ahol enyhén balra tartunk és eleinte meredeken ereszkedünk, majd a kicsit később az Erdei Iskoláig jó iramú futópályává alakul.

Az Erdészháznál, az "Öreg tölgyeknél" balra ereszkedünk 30 métert, majd jobbra térünk, tovább a Zöld T-n és újra ösvényre váltunk. 100 méter jó futható ösvény után, újra lépcsők vezetnek felfelé és újra láthatjuk a magyar tengert. A csodás panoráma mellett a lábunk elé is kell koncentrálni, mert itt is veszélyesen a szikla peremére kerülünk. Ezután keveset emelkedik még a szint, majd 100 méteren balra, kifelé dőlő ösvényen enyhén ereszkedünk. Egy erős jobb kanyar után kell megmászni a Gurbicza-tetőt, ami csak 174 méter magas, de sokat ki tud venni, ha nagy iramban indul neki a versenyző. Az ereszkedés innen szintén kalandos szerpentines ösvényeken vezet lefelé, helyenként lépcsőkkel egészen a Kis-Rátai erdész útig, ahol balra, majd 50 méter után jobbra fordulunk és maradunk a Zöld T jelzésen.

A Csúcs-hegy tetejéig (232m) változó meredekségben kell a szintemelkedéssel megküzdeni. Ezen a szakaszon is vannak veszélyes részek, ahol különösen oda kell figyelni, ugyanis az ösvény itt is több helyen a szikla peremén fut. Természetesen, innen is különleges a kilátás, csak másfelől veszélyes. A Csúcs-hegy után rövid lépcsős ereszkedő és árok után a rövid szűkebb ösvényt követően újra kinyílik a tér és a látóhatár! 200 méter után elérkezünk a Nyereg-hegyhez, ahonnan jobbról, balról végigkísér bennünket a csodálatos kilátás, csak a kitaposott ösvényekből kiemelkedő éles Gejzirit sziklákra kell figyelni. A Nyereg-hegy legmagasabb pontja, a hegy északi részén található (223m), innen kisebb sziklákon és erdei lépcsőkön meredeken ereszkedünk (190m) az Apáti hegy felé. A Zöld T jelzésen tovább haladva, újabb 150 méteres jól futható erdei szakasz következik, majd az Apáti-tetőig (153m) kevés lépcsővel újra ereszkedünk. Az Apáti-tetőn, ha csak egy ponton is, de jobb és bal felől egyszerre lehet látni a Diósi- és a Sajkodi-öblöt (keleti és nyugati medence). Itt tovább haladva 250 méteren újra jól futható szűk ösvényen haladunk, ahol néha a behajló ágak miatt le kell húzni a fejünket, majd ismét lépcsőkön ereszkedünk egészen az Apáti templomig.

A trail szakasznak itt rövid időre vége, mert a 71-es melletti Balatoni kerékpárúton kell megtegyünk 60 métert, majd jobbra fordulván a falu irányába még 150-et elhagyva az Őrtorony kilátó parkolóját. Innen jó érzéssel váltunk újra terepre és a Külső-tó melletti réteken, ősgyepen, a Vad parlagon a gázvezeték nyomvonalán haladunk a Kis-erdő irányába.

A Külső-tótól újra egyenletesen emelkedünk a Kiserdőnek és a falu határában 100 méterre újra kerékpárútra térünk, de az első elágazásnál, a Major utcánál élesen jobbra kanyarodunk és a visszatérünk a trail pályára. A Zöld Háromszög jelzésnél bevetjük magunkat újra a bokrok közé és 100 méter után elérkezünk a félsziget híres Szélmarta-sziklák első csoportjához, ahol a logónkban szereplő Kutya-szila is található.

Innen nincs messze a Kiserdő-tető (203m), ahol további gyönyörű sziklacsoportok találhatóak mesés kilátásokkal. A hegy északi oldala bazalttufa, a déli viszont inkább gejzirit, arra meredeken, helyenként lépcsőkön ereszkedünk a szőlőkig, pincékig, ahol a Zöld T jelzéssel haladunk. A Kiserdő aljába érve, földes útra térünk, majd nyugatra jobbra vesszük az irányt és a Horgásztanyát hátulról kerüljük a Zöld T-n. Közeledve a Belső-tóhoz partjához elbúcsúzunk a turista jelzésektől. Innen a gyepes szekérúton futunk a tóparti focipályáig, majd át a Kotyogós Kávézóig és az Aranyház utcán fel, egészen az iskoláig, a célig.

Figyelem!

A pálya bizonyos szakaszai száraz időben is veszélyesek!

Kérjük, hogy fokozott figyelemmel, óvatossággal haladjanak a Zöld T jelzés Szarkádi-erdő, a Gurbicsa-tető és a Csúcs-hegy panoráma pontjainál, ahol a magas sziklafalak szélén vezet az ösvény!

Helyenként kidőlt fa nehezítheti a futást!

Figyelem!

Az erdei ösvények lépcsős szakaszai lehetnek hiányosak! Több ilyen elmozdult, vagy hiányos lépcsőfoknál találkozni magában álló fa cövekekkel, vastámaszokkal (betonvas), amik akár 5 cm-re is, nehezen észrevehetően emelkednek ki a földből!