Terepfutás, nordic walking, Ebike, úszás

Tihany Cross negyedmaraton

Negyedmaraton - 10,5 km

A Tihanyi-félszigeten kijelölt útvonalon 1 kör megtétele. Szintemelkedés: 177 m

A pálya 96,2%-a terep! :)

Íme a pályarajz:

Tihany Cross Pályaleírás

Mikor májusban meghirdettük a versenyünket, kedvcsinálónak a pályáról is szóltunk pár szót. Megosztottuk azokat a szempontokat, ami szerint kialakítottuk a Tihany Cross pályánkat. Most egy kicsit jobban merüljünk el a részletekben.

Legfontosabb szempont volt, hogy egy új, a terepfutásnak külön műfaját, a cross futást honosítsuk meg itt Tihanyban!

Ezért, olyan egyedi terepfutópályát alakítottunk ki, amilyen még nem volt itt a félszigeten!

Legmeghatározóbb szempont volt, hogy egy gyors tempójú futópályát alakítsunk ki, ezért a dombok meredekebb oldalát, hegymenetnek, míg az enyhébb oldalakat ereszkedésnek terveztük. A meredek oldalak, inkább taktikailag jelentenek nehézséget, hiszen visszafogottságot kell gyakorolni az erőltetett menet helyett, ami az enyhe lejtőkön könnyen kamatoztatható. Többszöri pályabefutások és pályafelmérések alkalmával sikerült ennek a szempontnak megfelelően megtalálni a legjobb nyomvonalat. Így dőlt el a pálya menetiránya is.

A Tihany Cross Terepfutóversenyünk start és célállomása a Belső-tó parton lesz. Az első kilométer teljesen síknak mondható, nincs emelkedő. A tóparti gyepes utat mondhatnánk a verseny bemelegítő szakaszának. Amire itt figyelni kell, azok a kis ürgelyukak, a szaladgáló ürgékkel. J

A Belső-tó keleti oldalán, a régi Halászházat és parkolóját hátulról a zöld T turistajelzésen kerüljük, itt vált a gyepút földesútra. Ez a szakasz egy rövidke erdős emelkedő, kb. 300m a szőlőtáblákig (szintemelkedés: kb. 15m), ahol a zöld T jelzésen jobbra fordulunk. Innen 400m-t egyenesen kell haladni, ebből 200m enyhe lejtő földesúton az Apátsági Pincéig, illetve a halászház parkolójának bekötő útjáig, majd aszfaltra vált a pálya és 200m-t emelkedik az új apátsági levendulaültevény mellett (szintemelkedés: kb. 10m).

Itt kell majd balra fordulni, a taktikai szakaszra, ami a Kiserdő-tetőre visz fel. 200m durva kb. 18%-os emelkedő szőlők között, présházak mellett zúzalékos- földúton (szintemelkedés: kb. 30m), majd az erdőbe érve, a kereszteződésben jobbra fordulva még 200 m enyhébb emelkedővel kell számolni (szintemelkedés: kb. 10m). Eztán kezd ereszkedni a pálya, kb. 300m-t erdőn-mezőn, bazalttufa zúzalékos földesúton egészen a falu végén található kerékpárútig, ahol élesen kell fordulni balra, nyugati irányba, a Külső-tó felé.

Kb. 50m aszfaltozott kerékpárút után, baloldalt, a kerékpárúttal párhuzamosan futó gyepes, ösvényszerűen kitaposott pályára váltunk és lassan ereszkedünk. Ez a Tihany Cross egyik leggyorsabb, 1km-es szakasza! Érdemes gyönyörködni közben a Külső-tavat övező hegyekben, és a jobbra található levendulaültetvényben. A Külső-tó melletti kis dombocskát, ami egy bazaltpadozat, szinte lendületből lehet megfutni. Itt elenyésző a szintemelkedés, csupán pár méter. Ez a 700m-es gyepes szakasz egy kis gyér akácost érint, majd újra a kerékpárúthoz ér.

A kerékpárúton futunk tovább még egy keveset, ereszkedve kb. 150m-t a 71-es főútig, a félsziget bejáratáig, itt balra fordulunk és 50m után ismét gyepes területre érünk.

A 250m-es enyhén emelkedő mezeiösvényt követően, az Apáti templomromnál rövid trail szakasz veszi kezdetét. Ez egy szűkülő ösvény, az elején kevéske lépcsővel. Itt kezdődik a verseny második taktikai szakasza! A zöld T-n és a Sárga jelzésű turista ösvényen, 1,2km-en át, változó mértékben, de folyamatosan emelkedve érünk el egészen az Öreg levendulásig. (szintemelkedés: kb. 70m). Ennek a szakasznak valahol a felénél, pár száz méteren szinte vízszintes az ösvény, szegélyezve kökény és fiatal kőrisek közül egyszer csak rövid nyílt mezőn vág át a pálya. Egy pillanatra érdemes körbe tekinteni, mert itt érezheted, hogy a félsziget előtted terül el, jobbra és balra a Balaton: Jobbról a Bozsai-öblöt, balra a Külső-tavat és a távolban a Diósi-öblöt láthatod.

Az Öreg levendulásba érve csodálatos panoráma fogad. Innen belátni a félszigetet, amint a Balatonba nyúlik. Kezdetét veszi a második 500 m-es gyors szakasz, ahol már fékezőerővel is kell élni a meredeksége miatt. Az Öreg levendulásban helyenként bazalt kőpadozatokkal megszakított gyepes, dűlőúton ereszkedünk a kis kőriserdőig és újabb 100m után kiérünk a szőlőkig, ahol balra fordulunk.

Innen dűlőúton haladunk és a szőlőtáblát jobbról kerüljük. Ez egy kb. 600m-es szakasz, ahol balunkon a kőriserdő, majd legelő, kaszáló kísér. Ezután egy kökénysövények közötti gyepes-mezőgazdasági földúton kezdünk újra kissé emelkedni (szintemelkedés: kb. 10m), majd a fiatal erdőben, rövid szakaszon, 100m-en a meredekség fokozódik (szintemelkedés: kb. 10m). Újabb 100m után kiérünk a félsziget egyik legszebb rétjére, ahol körös-körül erdők vesznek körül, a horizontból pedig új aspektusával bukkan elő a Csúcs-hegy. Ezen a réten sűrű ökörfarkkóróerdő fogad.

Innen 150m-re van az Nemzeti Park Erdei Iskolája, ahol balra, a tölgyerdőbe térünk. Itt 400m-en keresztül fokozódó meredekséget kell legyőzni. Ezt nevezhetnénk a verseny harmadik taktikai szakaszának (szintemelkedés: kb. 30m). Ezt követően 1000m-t kell megtenni egy kényelmes erdei úton, a Szarkádi-erdőben. Több gyors szakasz is van ebben a tölgyesben: igazából ez egy rövidebb "hullámvasút", ahol kisebb lejtők és emelkedők váltják egymást.

Az erdőből egy balkanyarral térünk ki az Aranyház alatti új levendulaültetvényhez, ahonnan az út kellemesen lejt egészen a szürkemarha gulyáig. Ez a pálya utolsó hosszú gyors szakasza, hossza 700m.

A gulyánál jobbra vesszük az irányt, a néhol murvás földúton a célegyenes felé, ahonnan már csak 700m a célkapu.

A Tihany Cross pálya teljes szintemelkedése: 177m

Higgyétek el sokkal jobb végig futni, mint így olvasgatni!

A pálya letölthető .gpx formátumban: (jobb gomb: mentés másként)

A futótérkép.hu-n is megtaláltok minket, az alábbi linken: